BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Khamis, 19 November 2009

dilemma seorang cucu..

aku susah hati hari nie..

keputusan upsr bru je kluar semalam..
mcm biasa la..
sume org kg pon mesti nak tawu,,
kalo xde anak sendiri,anak buah ditanya dapat berapa...
kalo xde anak buah yg periksa, tanya anak jiran dapat berapa..

kalau keputusan xbaek,kita pujuk..
usaha lagi..
pmr maseh ade..
kalau baik,,kite tumpang bersyukur dan bangga..
ade anak jati kg kita yg pandai..
moga2, kalau dia berjaya nanti,die igt,,asas pembelajarannya
belajar di mana..

tapi..

hari nie..

keputusan yg baek menyebabkan dilemma bgi seorang cucu..
di kg aku..


xlama dulu..
ade seorang jiran aku meninggal dunia..
kerana H1N1,
dan meningggalkan 5 anak die dibawah jagaan emaknya..
(jiran tue perempuan)

bukan aku mahu membuka pekung di dada orang yg sudah tiada..
tapi aku mahu perkara nie kite belajar bersama n jgn diulangi lagi..

nenek T,(bukan name sebenar)
membela cucu2nye sejak dari kecik lagi..
makan n minum ditanggung..
membesarnya 5 beradik di bawah jagaan seorang nenek yg sudah tua..
diberi pelajaran walaupun duit hanya kais pagi makan pgi kais petang makan petang..

walaupon pergi sekolah dengan baju sekolah yg lusuh,,
2 antara 5 ini tetap ke sekolah untuk belajar,,
atas bantuan yg diberi olah kerajaan..
atas ehsan seorang nenek..

walaupun ketika mak diorang sebenarnya masih ada..

nafkah dari ayah tidak pernah aku dgr di hulur..
bantuan dari mak budak2 tue jauh sekali..
malahan dulu,duit bantuan sekalipun mak diorang sapu..

lagi pula antara 5 nie ade seorang yg cacat dari segi mental..

hari nie,,nenek T datg kerumah lgi..
nenek T mmg selalu datang ke rumah untuk minta bantuan dri ayah..
bukan dari segi wang,,
tetapi dri segi urusan surat menyurat dan sebagai nye..
biasa lah orang yg sudah uzur,,nenek T tidak tahu selok belok
urusan seharian orang zaman sekarang nie..

tapi hari nie,,nenek T bawak sekali 4 cucunya..
katanya, oleh sebab mak budak2 nie dah xade..
ayah dan nenek belah ayah sana datang untuk merampas
cucu2nya (2 yg dah bersekolah tu je) bawak balik ke rumah ayahnya..

masa mak ayah aku tgh berbincang dgn nenek T,
ayah cucu2 nie tdi telefon..
pujuk anak2 nye suruh ikut ayah nya..

mestilah cucu2 nie xnak..
dari kecil diorang hidup susah..
tinggal bersama nenek yg sudah tua..

bila dah besar n result upsr baik
bru la datang nak ambik n jaga cucu2 itu selayak nya..

pagi tadi,,pelajar2 darjah 6 sekolah kg aku nie kna anbil slip n sijil berhenti di sekolah..
memandangkan hari ni hari terakhir persekolahan diorang..
tapi, rupa2nya besan nenek T dah menunggu sedari pagi untuk mengambil sijil berhenti
cucunya..

aku x tahu kenapa..tpi bgi pandangan nenek T,
sudah jelas lgi bersuluh, besan nenek T ini nak kan sijil berhenti persekolahan cucu ni tdi supaya cucu ini boleh disekolahkan di tempat besan nenk T ni tinggal..

sebab tu nenek T bawak cucu2 die tinggal kat rumah aku,,
kerana besan n ayah cucu ini tgh mencari2 anak2 die yg tak ade dirumah nenek T bila balik dri sekolah..

lama diorang duduk di sini,,
tiba2 ayah n besan nenek T ni datang..
bertekak la nenek T dgn besannya berebot kan cucu..
(sebenarnye lebih kepada besannya memarah n menuduh nenek T sebab nenek T ni memang org yg xpandai bergaduh..cakap pon lembut je)
manakala ayahnya pulak duduk di luar dgn cucu ni tdi memujuk tok bawak dibawak balik..

bayangkan kita di tempat cucu ini..

ibu baru sahaja meninggal..
tinggal bersama nenek dan adik beradik di rumah yg bukan lah sempurna..tetapi tetap sebuah rumah bgi dia,,
apabila dapat keputusan yg bagus,,
nenek belah ayah beria-ria datang nak ambil die untuk disekolah kan
ditempat yg lebih sempurna..

bayangkan kita ditempat nenek T

anak bru sahaja meninggal dunia..
susah payah kais pagi makan pagi mencari duit untuk menyara cucu
tiba2 besan datang untuk mengambil cucu itu dari tgn kita..
tpi sebaliknya,,
besan itu orang yg berada,,tak lah kaya berharta
tpi mampu untuk meyekolahkan cucu di tempat yg lebih baik..
tpi kalau cucu itu dilepas pergi..
dan xdibagi berjumpa dgn die semula macammana?

janji hanya sekadar janji..
perkara yg sama pernah berlaku kepada nenek T dulu..
apabila nenek T menjaga anak saudaranya..
apabila anak saudara nya itu sudah besar dan pandai,,
anak saudara itu dibawa pergi kononnye untok
pembelajaran di tempat yg lebih baik..
akhirnya..
sambung belajar pon tidak..

aku ditempat aku sebagai aku..

aku tak pernah merasa bagaimana tersepit di antara dua keluarga..
aku hanya mampu simpati tetapi bukan impati..
terlalu banyak soalan yang nak ku tanya..
tapi tak mampu kerana aku hanya seorang jran..
lagi pula,aku tidak tahu cerita di pihak sebelah sana,,
kita xboleh menuduh sembarangan..

tapi,,

yg pastinya,,

kenapa setelah sekian lama,,baru sekarang diorang nak jumpa dgn cucu itu?
kenapa hanya dua orag yg paling besar itu sahaja yg diorang mahu,,sedangkan yg cacat mental itu tidak pulak direbutkan..
kenapa tidak pula diorang hulurkan bantuan kewangan dan cucu itu boleh disekolahkan di sini,dekat dgn nenek T..
bukan xada sekolah yg baek di sini..
patotkah nenek T di marahi apabila cuba untuk melindungi cucu2
yg sudah sekian lama dibela..
tiba2 kini ingin diambil oleh besan yg dah lama xmuncul di depan mata,,
ketika ibu cucu ni masih ade,,xpula diorang datang untuk mengambil cucu2 ini pergi..

ape yg boleh aku bantu sebagai orang luar,,
ape yg boleh aku buat,,
sedangkan aku xde hak untuk masuk ampur hal orang lain..

p/s:aku xkesah kesah kalau xde org bace
aku xkesah kalau korang xpaham,,
beban di hati ini perlu aku keluarkan..
semoga yg baik aku jadikan tauladan
yg tidak aku jadikan sempadan..

2 comments:

Lucy S. berkata...

yg ni la yg ko cite kat abg sir tu kan? ksian diorg wey. xpela, kite doakan yg tbaek utk family tu.
amiin~

iylia berkata...

ko paham rupenye pe yg aku cite arie tue??aku rase abg sir pon xpaham,,thanks ya..da tenang la sket..cerita dua2 belah pihak dah pon diketahui..moga2 perkara yg sama xkan berulang.