BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Jumaat, 12 Februari 2010

kesempurnaan..

sekarang pukol 3.06 minit ptg..
di rumah,,
ade 8 hari lgi cuti..

*sigh*
ish, betol la manusia nie xpernah puas,,
bile kat rumah,,
rindu kan ukm,,
bile kat ukm..
rase rindukan rumah,,

anyway...

aku tgh online n bace post2 journal org bile aku tetibe teringat
akan sebuah buju yg aku bce time aku tingkatan 3??
or 2??
dekat perpustakaan yayasan selangor kat ATDI(asrama tun doktor ismail)

tajuk die,,Bila Kompang Berbunyi...

ahaaa,,musti korg tawukan cite ni pasal ape?
kompang kan selalu dikaitkan dgn perkahwinan masyarakat melayu malaysia..

of course kompang jugek kadangkala digunakan untok menyambut tetamu, kehormat,
majlis berkhatan,
majlis perasmian..

i should know that though..
sebab aku sendiri men kompang dari darjah 4?? or 5??
sampai umo aku 19..
hm,,bpe thun tue,
thun 2010 aku da xboleh menjadi ahli..
(walaupon ayah aku ketua kompangnye)

sebab, perempuan yg men kompang pukulan nye xsekuat lelaki..
n perempuan besenye akan berhenti menjadi ahli lebih awal dri lelaki..

alasannye?
malu..dah besar,,
diri sendiri dah layak kahwin tapi maseh kompangkan org..

dah xingt berape ratus pasangan aku kompangkan ketika kahwin,
xmasuk segala hape perasmian,
budak berkhatan pon penah..

pakaian diorg sume laen2,,
acara, n makanan hidangan diorg sume laen,
ragam n gaya pon laen2..
tapi ade satu persamaan yg diorg sume ade,,
ekspresi diorg,,
sume nye menunjukkan BAHAGIA...

aku terikat dgn buku yg aku taip diatas..
bukan sebab karakter nye sweet,,
bukan sebab ape yg hero die buat sume nye romantik..

seingt aku buku ni ditulis oleh seorg lelaki,,
yg aku lupe namenye..
n published pada thun 90an..

yg buat aku suke cerita ni ialah,,
buku ni mendescribekan realiti hidup
org melayu sebenar
dimana plot die not as intricate as
novel melayu skarang..
smpai bile habis bace aku akan bertnye pada diri sendiri..
is it possible for this to happen to our real life??

cerita die agak ringan,,
emosi die tidak terlalu membebankan,,
tapi yg aku paling suke ialah..
penulis tu sgt puitis dalam berkata2..
n aku suke care die melihat konsep hidup bersama..
aku quote roughly je la ye?

'cintalah seseorg kerana kekurangannya,bukan kerana kelebihannya'

umo aku baru 20..tpi tu x menghalang aku untuk berfikir untuk mase depan..
maksud aku perkahwinan,,atau setidak2nye mengenai calon..
(ehem,,sye bukan mencari ye,,sye cume terfikir seketika je,,
jauh lagi perjalanan nak ke situ)

kalu aku sendiri,,aku akan tafsirkan ayat diatas dalam konteks
pasangan hidup lah..

seseorg yg perlu love him as he is..
love because he is that clumsy or stuttering person
that u knew only when he's with you..

or love him,
because of his smelly feet..

or love him,,
because he is not the kind of person
that freely tells you what he's feeling at the time..

or love him ..
because of his quick tempered person..
but cool down as quick too..

of course not to the extend where he could
phisycally harm you n people around..

love is not not complex matter i can assure that..
but only u urself can draw the limit..

ape yg aku cube nak sampai kan ialah..
syglah die kerana kekurgan n bukan kelebihan..
sebab bile kite sygkan seseorg kerana kelebihan..
bile kelebihan tue dah xde,,
kite akan tinggalkan die kerana die dah xde kelebihan,,
hanye yg ade adalah kekurangan..

kalau kite sygkan die kerana kekurangan,,
kite akan lebih hargai kelebihan,,
n kite cube improve kelemahan die..
now, do we have any reason to leave him??,,

senang cakap dri buat..
lagi2 lumrah manusia yg suke kesempurnaan..
aku pon xtahu aku mampu ke x..
sebab tu aku ambil cntoh yg terdekat..
iaitu parents aku..
mak dan ayah aku bukan lah org yg sempurna..
tapi they are the best parents i could ever get..
thankful to ALLAH for let me having them..

korg pon mesti ade org laen untuk dicontohi kan?

rase2 tafsiran aku pasal ayat diatas ni btol ke x???

tell me what u think,,

p.s;kalu ade penerangan yg fully english pardon me okay..
perkataan 'CINTA' tu terlalu berat untuk aku ulang byk kali..
even perkataan 'LOVE' pon xseberat 'cinta;
p.p.s;ohoo,,,now i know what Saturday Blue really means,,haha

0 comments: