BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Ahad, 24 April 2011

migraine

aduh, sakit kepala ku~


yup, aku nak bercerita mengenai kesakitan di kepala.
bukan the typical headache yg korang dapat bile gaduh ngan pakwe tuh,
no, bukan yg tuh,
yang aku maksudkan ialah MIGRAINE...



uhh, aku taip ni pon, tetibe gigil sebentar..
because i'm having one right now.
tahu migraine tuh ape?
dan macam mane nak bezakan migraine dengan pening dan sakit kepala?

anda sedang menghadapi migraine jika:
1)terasa kepala berdenyut2.rase macam ade org sedang tumbuk2, disebelah, atau kedua2 belah kepala.
2)sensitif terhadap bunyi dan cahaya.kena terang sikit, kepala sakit, bunyi kuat sikit, sakit kepala.
3)Pandangan kabur, rase mcm rabun je time tu.
4)Hilang selera makan, rase nak muntah, perut rase xsedap, dll.
5)terasa badan sekejap panas dan sekejap sejuk,,fuh..
bukan yg tegak bulu roma ye, yg tu dah simptom laen dah tu. o_0;
6)Pucat
7)Pening

(i should know those things well sebab at least 5 dari simptom tersebut akan terjadi bile aku migraine:(...)
Migraine bertahan selama beberapa jam hingga ke beberapa hari. Depends kepada tahap keterukkan migraine tersebut.

Disebabkan aku telah membuat kesilapan yg besar beberapa hari dahulu,
dengan tidur tanpa menutup lampu,
aku terpaksa hidup bersama migraine selama sehari,
2 hari sebelum final paper Gene Expression...TT.TT
please, kalau anda ada migraine, please dont try this at your room..

Kerana aku xsuke, no, kerana aku btol2 bencibencibenci ubat,
Aku percaya, there are natural ways of curing or at least reducing migraine
lalu, google menggoogle, jumpa la link ini.

Die kata yg pertama, kerana migraine itu terjadi akibat toxic didalam badan,
kite perlu lah mengamalkan pemakanan yg betul, iaitu
MAKANAN YG TIDAK MASAK SEPENUHNYE, LEBIH2 LAGI YG MENTAH.



*bunyi cengkerik*



.......................



.......................



yang ni?




watdehel?


*geleng2*not applicable.

yg kedua, katenye kite kena "lie down n rest with your eyes closed"
katelah aku jalan, tetibe rase migraine..lalu..



gini?

Ohohohohoho~*ok, aku tahu yg ni sebenarnye die maksudkan ape, saje je amik gambar nih,*


yg ketiga, katenye, kite kena betul2 fokus terhadap kesakitan tersebut kerana badan kite xkan bagi kite kesakitan yg kite x tahan....pulak nye gitu? habes tuh, kalau kite sakit perut, tibe2 badan xbagi sakit, disebabkan tuan empunye diri xtahan? atau kaki tersepit, badan pon xbagi sakit sebab nanti tuan badan xtahan..gitu kah?


xpaham~


lalu, aku pegi google yg laen pulak, n jumpa link yg ini.

Aku suke link yg ni, obviously antara yg die listkan,aku memang buat, n memang berhasil..
antara lainnye ialah:

1)Mandi.

Yg ni memang berkesan, bile kite mandi, kesakitan akan menyurut.

2)Baring di dalam bilik yg gelap.

Yg ni pon, sememang nya tepat. Bile aku migraine, perkara pertama yg aku buat ialah tutup lampu bilik dan biarkan bergelap, kalau takut, bukak lampu meja.Kerana, punca utama migraine adalah dari cahaya yg terang dan bunyi yg kuat. Kalau ade bisng2 tuh, kalau boleh, elakkan dulu..

3)Cube mengurut kepala, lehar, dan muka,lebih2 lagi, antara dua kening dan pelipis.

Kite akan dapat rase dimana denyutan dari kepala tu datang. Lurut perlahan2, dan tekan sederhana kuat, jgn kuat sangat, sebab nanti akan jadi lebih sakit.

4)Elakkan dari punca tekanan.
Kalau tertekan sebab pakwe, tutup henset tu dulu,
Kalau tekanan sebab exam, postpone exam tuh dulu.....hehehe
*berangan je aku nak postpone exam*

5)Yg ni aku tambah sendiri, kalau rase migraine, tidur la dulu, dalam keadaan sunyi dan gelap, tutup langsir, tutup lampu, kurang bunyi n betul2 tido diatas katil bersama bantal. 20 minit pon jadilah.


Sebab kenapa aku buat entri nih?sebab aku dah rase migraine teruk, dan xmahu terima hakikat yg aku migraine, lalu aku push diri untuk study..alih2 sepatah haram aku xpaham..lama2, lagi stress, lagi sakit, lagi xboleh study..sile jgn tiru mcm saya~

p/s:patutnye saya study Database sekarang yeh.:D


0 comments: